Guns N’ Roses – Use Your Illusion I en II

Guns N’ Roses – Use Your Illusion I en II

Jaar van Release: 1991

Label : Geffen

Na het fantastische, zeer succesvolle debuutalbum Appetite For Destruction (1987) was het zeker niet gemakkelijk voor Guns N’ Roses om met een even zo goed, of nog beter, vervolgalbum (GN’R Lies niet meegerekend) op de proppen te komen. Toch is dat met de twee zeer goed rockplaten Use Your Illusion I en II wel gelukt. Misschien was het echter beter geweest om van de twee delen één album te maken met daarop de beste songs van beide platen. Wellicht was Use Your lllusion dan, net zoals Appetite For Destruction, een waar meesterwerk geweest…

 Use Your Illusion I en II betekenen een verandering in de sound van Guns N’ Roses, want de songs op deze twee albums vertonen een meer volwassen aanpak en er worden invloeden van blues, klassieke muziek, heavy metal, punk, rock en klassieke rock ‘n’ roll in de muziek verwerkt. Nieuwe drummer Matt Sorum (ex-The Cult) zorgde voor een ander drumgeluid en ook het feit dat op een aantal nummers de leadvocalen niet door Axl werden verzorgd had invloed op de sound.  Zo zingt Izzy Stradlin op Dust N’ Bones, You Ain’t The First, Double Talkin’ Jive en 14 Years en verzorgt Duff McKagan de zang tijdens So Fine.

Use Your Illusion I bevat zestien nummers en heeft een speelduur van maar liefst 76 minuten! De teksten zijn zeer direct, controversieel, provocerend en agressief te noemen; neem bijvoorbeeld een citaat uit Bad Obsession: “I call my mother, she’s just a cunt now” en de toon is gezet. Andere opvallende, veelzeggende titels zijn o.a. Right Next Door To Hell, Back Off Bitch en Don’t Damn Me.

Muzikale hoogtepunten van Use Your Illusion I zijn Coma, het langste nummer van het album, The Garden (met een geweldige slide-solo van Slash en vocale assistentie van Alice Cooper), Back Off Bitch (een heerlijke agressieve up tempo Guns-rocker) en de openingstrack Right Next Door To Hell, een uptempo, bijna punkrock-achtige song. De bekendste nummers zijn natuurlijk het melodramatische en zeer succesvolle November Rain, dat wat mij betreft net iets te lang duurt, de powerballad Don’t Cry (zeer succesvol als single) en de Wings-cover, tevens tweede single van het album, Live And Let Die.

Don’t Cry (met Shannon Hoon van Blind Melon als backing vocalist), Estranged en November Rain vormen een zogenaamde muzikale trilogie, gebaseerd op een kort verhaal van Del James getiteld Without You. De single Don’t Cry haalde in Ierland de eerste plaats, maar piekte in Amerika slechts op 10 en in Engeland op 8; November Rain deed het als single iets beter, met een derde plaats in Amerika en een vierde in Engeland. Live And Let Die deed het als single niet zo goed met een 20ste plek.

Use Your Illusion II is muzikaal gezien nog beter dan I, want vooral songs als Civil War, de cover van Knockin’ On Heaven’s Door, Get In The Ring, Locomotive, Estranged en You Could Be Mine behoren tot de beste Guns N’ Roses-nummers ooit! Tekstueel verschilt UYI II ook nogal van I, want de teksten van o.a. Civil War, Knockin On Heaven’s Door en Get In The Ring op 2 zijn nogal politiek getint.

 In de openingssong Civil War is de oude drummer Steven Adler nog te bewonderen en dit nummer is een van de muzikale hoogtepunten van Use Your Illusion II: geweldige zang van Axl, heerlijke gitaarriffs en solo’s van Slash en een zeer goede tekst: “What is so civil about war anyway?”, vraagt Axl op het einde. Ook bekend is het fantastische, agressieve You Could Be Mine. Dit nummer was de eerste single van Use Your Illusion II en het nummer, gecomponeerd door Rose en Stradlin, werd uitgebracht als soundtrack voor de film Terminator 2: Judgment Day. You Could Be Mine gaat trouwens over de mislukte relatie van Stradlin en zijn vriendin. De single was vooral in Engeland succesvol, met een derde plaats in de hitparade.

Get In The Ring is een ander hoogstandje van Use Your Illusion II, met heerlijk gitaarwerk  van Slash. Estranged, gecomponeerd door Rose, is na Civil War muzikaal gezien het beste nummer, want vooral de gitaarmelodieën en solo’s van Slash bezorgen kippenvel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑