Sleeze Beez-Screwed Blued & Tattooed
Jaar van release: 1990
Label: Atlantic Records
Je bladert nonchalant door de voorgestelde sectie op YouTube, op zoek naar je volgende favoriete old-school rockband – een van de miljoenen die je nog wil ontdekken en dan zie je de naam “Sleeze Beez”. Vanaf hier kun je twee kanten op; manier nummer één – je negeert ze gewoon, denkend dat het gewoon weer een van die sprankelende spandex-dragende jongeren is, die niet serieus genomen willen worden en zichzelf zo dwaas noemden om de aandacht te trekken met hun gemiddelde liefdesverdriet deuntjes, je kent namelijk het nummer “Stranger Than Paradise” of manier nummer twee – je besluit ze toch te beluisteren. En dat gaan we dan maar doen.
De naam Sleez Beez is niet een naam, die je zou verwachten voor een hardrockband, maar je bent nieuwsgierig en het is een Nederlandse band, je zoekt daarna op spotify of er nog meer te beluisteren is en je kunt het desbetreffende album niet vinden, dus moet je het doen met wat er wel voor handen is. Het album “Screwed, Blued & Tattooed”, kun je dan beluisteren via YouTube. Na een paar keer denk je dit is toch niet zo gek. En als je dan het album dan via een vriend krijgt, is het eerste wat je doet het album een paar keer beluisteren de volgende dag. En je verdiepen in de historie van de band.
Sleeze Beez, afkomstig uit Nederland, bracht in 1987 een debuutalbum Look Like Hell uit met een andere zanger. Maar voor dit 2e album werd de Engelse zanger Andrew Elt aangetrokken. Het was een toevallige keuze van de band, daarna werd Screwed Blued & Tattooed de meest herkenbare release van de band. Hoe wel het hen geen platina-supersterren zijn of wat dan ook, bezorgde het relatieve succes de band een voorprogramma op van Skid Row op de tourcyclus voor dit album.
Het belangrijkste om te weten over Sleeze Beez is dat ze ongeveer 9 jaar hebben bestaan (van 1987 tot 1996) voordat ze ermee ophielden (herenigd in 2010, echter). In totaal bracht de band vier studioalbums uit, waarvan het debuut en dit album werd uitgebracht onder het Atlantic label, waarvan “Screwed, Blued & Tattooed” (1990) hun meest succesvolle album bleek te zijn. Dit kwam onder andere doordat de band op de Amerikaanse markt werd geïntroduceerd voor het grote publiek. MTV droeg opnieuw bij aan het aanvankelijke succes van de band door veel zendtijd te geven aan “Stranger Than Paradise” – een van de singles van het tweede album. De albums op een rij. In 1987 Look Like Hell, 1990 Screwed Blued N Tattooed,1992 Powertool en in 1994 Insanity Beach. In 1995 werd er nog een live album uitgebracht: Live in Tokyo.
In 2010 kwamen de bandleden weer bij elkaar. Voor een paar optredens.
Aardschok August 2010: Sleeze Beez reunion Gelredome, Arnhem:
Terwijl buiten de zon genadeloos brandt trekken een kleine 7000 mensen de bunker binnen die Gelredome heet en al om half zes betreedt SLEEZE BEEZ het podium. Het optreden een paar dagen eerder in Helmond niet meegerekend is dit hun eerste echte optreden in vijftien (!) jaar. En wat voor een! De beschikbare vijfenveertig minuten worden optimaal benut.
Geen onnodig geklets tussen de nummers, maar van begin tot eind knallen, te beginnen met „Rock In The Western World”. De nadruk ligt vandaag op ‘Screwed, Blued & Tattooed’, waarvan maar liefst zeven nummers worden gespeeld, waaronder de krakers „Heroes Die Young” en „Stranger Than Paradise”, terwijl drie songs van ‘Powertool’ de setlist completeren. De band staat als een huis, speelt superstrak en zanger Andrew Elt klinkt zelfs beter dan vijftien jaar geleden. Sleeze Beez straalt zoveel energie en plezier uit dat het jammer zou zijn wanneer het bij dit optreden blijft. Voor de mensen die hierbij niet aanwezig konden zijn, is er van dit optreden een live registratie. Deze werd in 2011 uitgebracht onder de naam “Screwed Live”.
Laten we het nu hebben over dit album met de bizarre naam – een naam die hun zaak naar mijn mening zeker niet heeft geholpen. Maar goed, het waren de jaren ’80 en het ging allemaal om plezier, nihilisme en doen wat je maar wilt! Dus laten we niet in wanhoop vervallen en ons in plaats daarvan concentreren op de muziek.
“Screwed, Blued & Tattooed” is een van die albums, die zeker de moeite waard zijn om te herontdekken en een van de opwindende releases van de vroege jaren 90. Van de krachtige openingsklapper – “Rock in the Western World” tot het speelse slotnummer “Girls Girls, Nasty Nasty”, het album is een geweldig vermakelijk stuk hardrockmuziek! Begrijp me niet verkeerd, het album is verre van perfect of grensverleggend maar met levendige en zeer vermakelijke nummers als “House is on Fire”, “Damned If We Do, Damned If We Don’t” en natuurlijk het nummer. “”Stranger Than Paradise” is zonder twijfel het mooiste moment op het album en zeker een nummer dat het potentieel had om tegen elk Bon Jovi-, Winger-, Great White- of Poison- nummer te staan. Wat in die tijd zeer gebruikelijk is dat er naast de rockers en een hitgevoelige ballad er ook een powerballad niet mag ontbreken, ook op dit album wordt hier gehoor aangegeven. “This Time” begint met een keyboard intro, maar ontvouwt zich langzaam tot een uptemponummer en is even goed als elke powerballad uit die tijd. Beluister je de rest van de nummers, zoals “Heroes Die Young” en “Don’t Talk About Roses” zijn dit ook opvallende rockers die zeer verdienstelijk zijn!
Uiteindelijk voorspelde de sterke invasie van de alternatieve rockscene, dat er geen plaats meer was voor bands als Sleeze Beez en was hun album snel vergeten. Dit is toch jammer, maar dat geldt voor de totale hardrockscene begin jaren 90. Naast de slechte timing is (was) het album een standaard hardrock album met behoorlijk clichématige nummers, maar dat doet er toen niet toe. Het is toch een mooi product van eigen bodem, die potentie hadden voor de Amerikaanse markt. Bij het beluisteren jaren later van het album proef je toch weer enige nostalgie, want soms zijn de herinneringen van de jaren 80 en begin jaren 90, met die lekkere feesten en de clichés van het leven, die ons helpen de dag door te komen. Heerlijk ongecompliceerd toch.