Tesla – Mechanical Resonance

Tesla – Mechanical Resonance

Jaar van Release: 1986

Label : Geffen

Mechanical Resonance is het debuutalbum uit 1986 van hard rockkwintet Tesla. Afkomstig uit Sacramento, Californië, ontstond de groep uit de vroege jaren tachtig band, genaamd City Kidd, gevormd door gitarist Frank Hannon- bassist Brian Wheat . Later voegden zanger Jeff Keith , gitarist Tommy Skeoch en drummer Troy Luccketta zich bij de groep, die aan populariteit won in het midden van de jaren tachtig, wat leidde tot een platencontract met het Geffen- label.

Tijdens het opnemen van dit debuut met producers Steve Thompson en Michael Barbiero besloten de bandleden hun naam te veranderen ter ere van uitvinder en ingenieur Nikola Tesla en de titel Mechanical Resonance komt van een van de experimenten van de wetenschapper. Gedurende deze tijd begon de groep ook hun geluid in een ‘eigen’-richting te migreren.

De opener “EZ Come EZ Go” is voorzien van een staccato basweergave van Wheat met een vaste drum beat en een zinderende gitaarlead om het album te openen. Het begint al snel in een quasi-melodramatische omgeving met Keith’s stem en hartslag-achtige bass-bonzen. “Cumin ‘Atcha Live” begint met een andere dramatische gitaar lead-in waarbij de algehele sfeer vergelijkbaar is met de klassieke Van Halen met een vrolijke jam.

 “Gettin ‘Better” is het beste nummer aan de eerste kant en het begint met een mooie vingervlugge zachte intro waarin Hannons delicate spel en Keith’s soulvolle zang schitteren. Het breekt dan in een door riff aangedreven rocker met een thematisch gezang voor de rest van het nummer. “2 Late 4 Love” begint met een tromgeroffel van Luccketta samen met wat gitaareffecten, maar kabbelt dan door in een hedendaags rocknummer. “Rock Me to the Top” is mede-geschreven door Skeoch en het contrast in stijl is muzikaal duidelijk met zijn iets donkerdere texturen. “We’re No Good Together” is de eerste power ballad van het album en is slow-dance ready met een langzame beat en bluesy rockgitaarakkoorden. Halverwege neemt het nummer een aangenaam verrassende sonische draai en wordt het een opwindende, vrolijke bluesrock jam voor de duur.

 Het hart van het album is de eerste drie nummers op kant twee, te beginnen met hun populaire volkslied, “Modern Day Cowboy”. Compositorisch gezien is dit grondiger dan wat dan ook op het album met overal akoestische en elektrische texturen, donkere beelden en een geweldige melodielijnen. “Changes” begint met een klassiek piano-intro voordat een schokkerige gitaarriff het juiste dramatische nummer introduceert. Dit is een emotioneel geladen nummer. De enige cover van het album is “Little Suzi”, een deskundige akoestische / elektrische aanpassing uit de vroege jaren tachtig door Ph.D. Het begint met een echt cool akoestisch folk intro, terwijl het nummer later een methodische maar krachtige drive heeft van meerdere texturen die allemaal bij elkaar worden gehouden met Wheat’s bass

“Love Me” is een pure riff-gedreven rocker met Keith’s zang die over de muziek en beats zweeft, in een stijl die klinkt alsof het een heel grote hit van een paar jaar eerder had kunnen zijn. De brugsectie voegt een verrassing toe met sommige talkbox terwijl de latere lead een mooie mix van geharmoniseerde gitaren heeft. Om het album af te ronden, heeft “Cover Queen” een enigszins interessant arrangement, terwijl het slotnummer “Before My Eyes” een doomy en dramatische intro heeft waarbij de talenten van de groep de ruimte krijgen​​ en er genoeg ruimte over blijft voor instrumentale sfeer.

Mechanical Resonance bereikte de Top 40 van de Amerikaanse albumcharts en was tegen het einde van het decennium gecertificeerd als platina. Tesla zou nog succesvoller worden met hun volgende album, Great Radio Controversy , maar nog steeds houdt dit debuut in dat opzicht dat ze Mechanical Resonance Live in augustus 2016 hebben uitgebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑