Vandenberg-Vandenberg

VANDENBERG – VANDENBERG

JAAR VAN RELEASE: 1982

LABEL : ATLANTIC RECORDS

Het debuutalbum van de band Vandenberg werd opgenomen in een periode van twee weken in april 1982. Zoals het verhaal luidt, besloot gitarist Adrian Vandenberg zijn oude band Teaser te hervormen. De nieuwe versie van de band van Vandenberg bestond uit Adrian, ex-Mother Of Pearl-drummer Jos Zoomer, zanger Bert Heerink, en bassist Dick Kemper van een andere Nederlandse groep genaamd Turbo. Voorafgaand aan het opnemen van het album, nam de band de achternaam van hun hoofdman aan en de band heette Vandenberg. Hé, het werkte voor een aantal andere Nederlanders genaamd Van Halen, dus het was het proberen waard.

Op basis van demo’s gepromoot door gerespecteerde Nederlandse rockjournalist / manager Kees Baars, dat de band werd gespot en getekend bij Atlantic Records, door Phil Carson. Dus gewapend met zijn trouwe tijger gestreepte Les Paul Heritage, zijn luipaardprintjasje, een Les Paul-standaard uit 1960 en zijn gemodificeerde Marshall-versterkers, gingen Adrian en de band naar de studio’s van Jimmy Page om hun debuutalbum op te nemen. Adrian schreef alle nummers, ontwierp het artwork, het logo, de albumhoezen en de fotografische lay-outs. Zijn vorige carrière als professioneel grafisch ontwerper kwam eindelijk van pas!

In oktober 1982 werd het album uitgebracht. Het album biedt een vakkundige mix van de snelle, heavy metal rockers doordrenkt met de meer pakkende aspecten van euro-pop / rock, samen met een paar tracks die een meer melodische en soms akoestische kant verkennen. Het album bevatte ook de hitsingle Burning Heart – een van de eerste powerballads van die tijd en nog steeds een van de beste.

Your Love Is In Vain (4:15) Je wordt meteen geraakt met wat vervormde akkoorden en vervolgens in een geweldige bluesy groove, Adrian speelt een korte intro om ons in het couplet te brengen. Goede voorbeelden van Adrian’s smakelijke vibrato zijn overal op dit nummer. Dit belichaamt de uitstekende smaak van de solist van Vandenberg.

Back On My Feet (3.55) Gedurende het nummer gebruikt Adrian zijn kenmerkende stijl om de riff te verbreken en voegt hij  steekakkoorden toe. Live leunde hij vroeger op zijn Les Paul voor dit effect!  Daarnaast Powell-achtig contrabasdrumwerk van Jos Zoomer. Adrian biedt een mooie strakke solo die zijn stijl combineert met een aantal eigenzinnige frases, mooie snelle op blues geïnspireerde composities.

Wait (5:11) De elektrische gitaar begint een langzame, zware, spanning opbouwende riff. Dynamisch contrasteert het nummer luide en stille delen met een geweldig effect. Het aanstekelijke refrein creëert een pompend refrein. Het nummer is een juweeltje en beschikt ook over een geweldige solo,.

Burning Heart (4:11) Ik heb het gevoel dat de term powerballad dit nummer zo onrecht doet. Het is er een, maar voor mij is het meer dan dat. Adrian’s compositorische vaardigheden komen echt tot zijn recht op dit nummer. Hij gebruikt een prachtig eenvoudige, maar zeer effectieve akoestische gitaarpartij gedurende het hele couplet. De elektrische gitaar komt binnen voor het refrein. De solo is masterclass. Het begint met relaxte, gedempte, klassiek geïnspireerde lijnen die continu worden opgebouwd. Bert Heerink is misschien niet de beste zanger ter wereld, maar zingt hier, met pure, oprechte emotie.

Ready For You (3:57) Het nummer met fantastisch drumwerk van Jos en een nogal stampende baslijn van Dick. Adrian ontketent een solo, die je kunt benoemen als zijn handelsmerk gedempte en enkele snelle passages.

To Late (4:12) Too Late lijkt de houding en ideeën van Ready For You voort te zetten . De riff voelt ook lichtjes aan, vooral in het begin. Opnieuw zetten Jos en Dick dit nummer voort. Adrian’s solo begint met een klassiek geïnspireerde invalshoek, gevolgd door enkele eigenzinnige fraseringen.

Nothing To Lose (3:23) Een korte klassiek gitaarintro, dit is echt een rocker in de Lizzy-mal. Het is mid-tempo nummer heeft een aantal mooie eenvoudige riffs rond de zang. Het is niet zo rommelig.

Lost In A City (3:58) De riff van Adrian heeft weg van een Zeppelin-achtige gitaarwerk. Bert zingt over de donkerdere elementen van het leven, wanneer verloren zijn in een grote stad.

Out In The Streets (4:07) Met het snelle dubbele basdrumwerk in dit nummer lijkt het erop dat we  te maken krijgen met een snel heavy nummer, maar lanceert zich vervolgens in een up tempo metal rocker.

Samenvatting: Op het moment van deze release zag de toekomst er rooskleurig uit voor Vandenberg. Ze hadden een Amerikaanse hit met Burning Heart , maar helaas hebben noch de band, noch het album veel aandacht gekregen. Achteraf kan men beweren dat het hebben van de hitsingle misschien wel het ergste was wat Vandenberg had kunnen overkomen. De hit wekte de verwachting – tenminste in de hoofden van hun platenlabel – dat Vandenberg het soort commerciële, lite metal zou uitbrengen dat Dokken later beroemd zou maken. Er waren enkele foutjes in dat idee: ten eerste was Vandenberg duidelijk een zware band die een toevallige hit had op een overigens volledig rockalbum. Hoe iemand ze als pop-hit-makers had kunnen zien, is onbegrijpelijk. Ten tweede, in 1982 was er nog steeds goede, echte , heavy metal in opkomst. Zware bands speelden voor een metalhead publiek. Ze waren nog niet begonnen na te denken over commercie of het product nog te bedwingen. Maar het lijkt alsof dat was wat van Vandenberg werd gevraagd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑