Rock Historie

De Jaren 80

Deze groepen vertonen veel overeenkomsten maar ook veel verschillen, zowel muzikaal als bij hun imago en teksten. Black Sabbath onderscheidde zich van de rest door te flirten met het occulte, en hun muziek klonk heel duister en log. Led Zeppelin kende meer blueselementen, en de teksten waren veel lichtvoetiger dan Black Sabbath. Deep Purple onderscheidde zich dan weer door meer klassieke invloeden en hun gebruik van keyboards.

 Tot midden jaren tachtig geniet hardrock een haast mystieke undergroundstatus en staat de liefhebber bekend als fanatiek en loyaal. De muziek komt aanvankelijk nauwelijks aan bod op radio en tv waardoor men is aangewezen op zelfonderzoek. Dit leidt tot een zekere subcultuur waar informatie gretig over en weer wordt uitgewisseld. In dat opzicht vervullen vakbladen als Aardschok (Nld), Metal Hammer en Kerrang (UK) een belangrijke functie. De toewijding van de fans wordt door de bands terugbetaald middels energieke optredens waarbij het show element vaak een grote rol speelt. Tekstueel handelt het binnen het genre veelal om de leuke dingen des levens, maar er wordt ook veelvuldig geflirt met fantastische en duivelse thematieken. Een maatschappijkritisch aspect is het genre aanvankelijk vreemd, maar met het ontstaan van een aantal vernieuwende crossovers in de jaren tachtig komt daar verandering in. Hardrock is overwegend blanke muziek, zowel qua muzikanten als publiek, die aanvankelijk zwaar wordt geassocieerd met ruige, lang behaarde types, gekleed in leren jassen en met vale, met emblemen beplakte spijkerjacks. Waarin weliswaar een zekere waarheid schuilt, maar daarentegen mag ook de hoge arbeidsethiek van deze klasse niet onbesproken blijven. Als eind jaren tachtig de grote radiostations en een muziekzender als MTV de hardrock omarmen, breekt het genre ook door bij een groter publiek en verdwijnen de grootste vooroordelen. 

Ontwikkeling Genres gedurende jaren 90

Hardrock ontwikkelt zich vervolgens snel en er ontstaan al snel een aantal herkenbare subgenres. In Nederland is eind jaren zeventig nog niets noemenswaardigs zichtbaar, maar hoe anders is dat in Amerika waar zich AOR (adult orientated rock) heeft ontwikkeld. Melodieuze, meezingbare en bij vlagen spankelende muziek met zang die zich voornamelijk in de hoogste regionen bevindt. Belangrijke exponenten zijn Boston, Journey, Survivor, Toto en Foreigner. Vanwege de grote populariteit (in de VS is de muziek wel veelvuldig op de radio te horen) wordt AOR ook wel aangeduid als stadionrock. De band die tot op heden nog de hitlijsten weet te bestormen is Bon Jovi , ondanks dat begin jaren negentig de populariteit af nam, weet Bon Jovi deze tijden goed door te komen. Er vliegen ruim 90 miljoen exemplaren over de toonbank in de jaren 80 en 90.

Gedurende de jaren tachtig en negentig blijft de commerciële hardrock en metal in de Verenigde Staten (voornamelijk bij de blanken) populair. Midden jaren tachtig halen Amerikaanse melodieuze hardrock- en heavy-metalbands als Journey, Survivor en Whitesnake naast de glam-rockers van Mötley Crüe en Poison in eigen land enorme albumverkopen mede dankzij het draaien van de platen op de radio. Eind jaren 80 en begin jaren 90 beleeft de muziekstroming zijn hoogtepunt. Whitesnake met de nederlandse gitarist Adje Vandenberg in de gelederen scoort hit naar hit. Ook MTV speelt hier handig op in zodat diverse bandjes hiervan profiteren. Een van de weinig topacts uit de jaren 80, die de jaren goed heeft doorstaan is ongetwijfeld Bon Jovi. 

 De nieuwe stroom van Britse Heavy Metal in het begin van de jaren tachtig, gedeeltelijk gevoed door de agressie van de punk, biedt ruimte aan bands als Def Leppard, 

Iron Maiden en Saxon, waarvan sommige tot grote hoogten zullen stijgen en andere niet verder komen dan hun eigen fanclub. De nieuwe stroom heeft op haar beurt in de Verenigde Staten weer een reactie tot gevolg. Een groep als Metallica is er bij haar oprichting direct door beïnvloed. Ook heavy-metalacts uit Europa mogen zich in de warme belangstelling van een jonge generatie Amerikaanse metalmuzikanten verheugen.

Zij worden op de voet gevolgd door de jonge generatie millionsellers, waartoe Dream Theater, Extreme, Skid Row en Guns N’ Roses behoren, alsmede Queensrÿche, dat een brug slaat tussen symfonische popmuziek, metal en hardrock.

De groep Europe bekend van “The Final Countdown” steekt Bon Jovi in populariteit naar de kroon. Beide laatste bands maken dat ook Europa uiteindelijk massaal door de knieën gaat voor hardrock. Toch duurt ook deze situatie niet eeuwig; eind jaren tachtig wordt het namelijk de tot ‘grunge’ gedoopte muziek van Nirvana, Pearl Jam en andere jonge gitaarbands die de platenindustrie en de platenkoper op de been brengt. Terwijl bands als Bon Jovi en Van Halen goed bleven verkopen. 

Groepen die het in de jaren tachtig voor gezien houden komen weer bij elkaar.  De oudere generatie (het immer invloedrijke Black Sabbath, Deep Purple, Aerosmith) houdt zich wonderwel staande en minder bekende bands blijven vooral in Duitsland en de Oostbloklanden populair. 

Een andere stroming die populariteit geniet in de VS is southern rock; een broeierige mix van blues, boogy en hardrock geworteld in het landelijke zuiden van de VS. Verder maken controversiële shockrockers als Alice Cooper en Kiss furore in het puriteinse Amerika met hun theatrale voorkomen.     

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑