WHITE HEART – FREEDOM
JAAR VAN RELEASE: 1989
LABEL : SPARROW RECORDS
In 1989 werkte een redelijk succesvolle rockband genaamd White Heart, met hun al inmiddels derde leadzanger, samen met producer Brown Bannister om de zesde plaat van de band te creëren, genaamd Freedom . Het wordt nu vaak erkend onder christelijke rockfans als een van de grootste christelijke rockplaten aller tijden.
Het album opent met een gesynthetiseerd geluid alsof het pad van een kogel door de luidsprekers scheurt. Het geluid groeit en dan nemen de gitaren, drums en bas het over. Het album is zwaarder dan alles wat White Heart ooit eerder had geprobeerd. Het hartverscheurend akoestisch gitaarnummer genaamd “I’ll Meet You There”. Bij dit nummer komt Rick Florian’s heldere, stijgende stem (en af en toe een schreeuw) zeer kenmerkend naar voren. Evenals de drums van Chris McHugh en de groovende baslijnen van Tommy Sims. Luide, creatieve gitaarleads (met dank aan Gordon Kennedy en Billy Smiley) houden de hele plaat spannend. Met daarbij af en toe een harmoniezang van toetsenist en songwriter Mark Gershmehl.
Naast het muzikaal vakmanschap en de productie, ging ook het schrijven van liedjes een aanzienlijke stap vooruit ten opzichte van hun vorige platen. De band verdiept zich in het thema vrijheid (‘Sing Your Freedom’, ‘Let It Go’, ‘Set The Bridge On Fire’), maar ze bespreekt ook rusten in Gods vrede (‘The River Will Flow’), het opgeven van onze eigen verlangens naar Gods wil (“Let The Kingdom Come”), en de strijd om te beseffen dat God echt van ons houdt (“Eight Wonder”).
Er valt echt niet veel te bekritiseren op dit album (afgezien van de zeer beperkte beschikbaarheid vandaag). Je zou kunnen zeggen dat “Power Tools” een beetje overdreven is in zijn uitvoering, en dat “The River Will Flow” zeker drie minuten korter zou kunnen zijn. En er zullen altijd mensen zijn die denken dat alles met een synthesizer ergens binnen een straal van drie mijl ‘gedateerd’ is, maar al met al is dit misschien wel de beste plaat gemaakt door een van de beste baanbrekende rockoutfits in de christelijke muziekgeschiedenis.
Geef een reactie